RC Recenze : Eragon

Díl : 1.
Autorka : Christopher Paolini
Počet stran : 488
Vydáno : 2004/09, 2012
Nakladatelství : FRAGMENT

Jeden chlapec, jeden drak, svět dobrodružství.

Vypráví příběh chudého farmářského chlapce, který najde v Dračích horách modrý kámen, z něhož se vyklube dračí mládě - Safira. Spolu se vydají na nebezpečnou cestu královstvím ovládaným králem, jehož zlo nezná mezí. Dokáže Eragon naplnit své předurčení a převzít břímě legendárních Dračích jezdců? Osud království možná leží v jeho rukou...

Můj dojem:
Eragon je moje první kniha, co se týče draků. A hned mě okouzlila svým příběhem =). Rozhodně jsem si nemyslela, že by mě tento příběh mohl takhle bavit, věřila jsem, že to je dobrá kniha, ale že až tak? To opravdu ne. Předně mě taky vždycky odradil formát knihy, ten počet stran a ta velikost, ale můžu říci, že když se do toho pořádně začtete, tak vám ty stránky krásně plynou a vy jste pomalu na konci knihy a dožadujete se dalšího dílu!

Eragon, patnáctiletý chlapec, našel poblíž v Dračích horách, poblíž místa, kde žije, krásně modrý kámen. Tedy, promiňte, on to totiž ve skutečnosti žádný kámen nebyl. Na to ale Eragon přišel až později, když se z kamene, tedy z vejce, vyklubalo dračí mládě. Myslíte si snad, že se Eragon dráčátka lekl? Nene, možná jen ze začátku. Eragon zná spoustu věcí, které souvisejí s draky z vyprávění místního vypravěče Broma, který své příběhy o Jezdcích a jejich dracích vypráví opravdu poutavě. Svého dráčka Eragon pojmenuje Safira (podle mě moc pěkné jméno:D).

Myslíte si snad, že drak je nějaké neinteligentní zvíře, které se žene pouze za potravou a nekontrolovatelně chrlí oheň? Tak to se šeredně mýlíte. Nejenže jsou draci inteligentní, mnohdy inteligentnější než nějací lidé, ale také umí "mluvit". Normální řečí? Co vás nemá, samozřejmě že ne. Dá se říci, že se dorozumívají řečí pomocí myšlenek spolu se svými Jezdci.

Ta propracovanost knihy je až k nevíře. Těch míst, kudy Eragon se svými společníky putoval, byla spousta a myslím si, že bez mapy, která je na začátku knihy, bych se v tom osobně moc neorientovala a ztrácela :). Vždycky, když v příběhu zaznělo nějaké město, hned jsem se mrkla na mapu, abych se neztratila =) a tím i sledovala cestu, kudy cestují.

Kniha je napsaná ve třetí osobě z pohledu Eragona. Kapitoly jsou tak středně dlouhé, některé jsou velmi krátké, některé delší. Kniha má na začátku obsah kapitol, které jsou pojmenované, ale není tu číslování, takže něco za něco :D. Setkali jste se někdy například s jazykem trpaslíků? Nebo se starověkým jazykem či urgalským? V knize jsou použita slova z těchto odlišných jazyků a v zadní části knihy máte tato použitá slova vysvětlena, což je hodně dobře. Kromě mapy a slovníků, v zadní části knihy můžete ještě najít seznam důležitých osob, míst a zvláštností, na které během příběhu určitě narazíte.

V knize si přijde na své opravdu každý. Příběh je protkán pořádnou dávkou napětí, tajemství, akcí, vtipem. A upřímně, mnohdy vás i příběh dost překvapí. Musíte si zvyknout, že na některé odpovědi nedostanete odpověď přímo a rozhodně ně hned, nikdo vám je nenaservíruje na talíři:D. Některé výpovědi vás mohou ale i v celku překvapit, protože věříte v něco... a záhy jste na pochybách.

Poté, co se v Carvahallu, městu, kde Eragon žije společně se svým strýcem a bratrancem, stane neštěstí, rozhodne se Eragon se svým společníkem najít ty, co za to neštěstí mohou. Jejich cesta je plná nebezpečí, ale oni jsou vytrvalí. Mnohokrát se musí ubránit nejen svým nepřátelům, kdy se zdá, že je toho kolem víc než si mysleli, ale také věcem jako jsou zásoby, voda,... Eragon se také díky svému společníkovi ponořuje do vědomostí ohledně draků, kouzel a Jezdců. Začíná se také učit starověký jazyk, který je pro používání kouzel nezbytný. Dozvídá se také věci, které mu rozhodně mění život. Ať už je to pokrok ve čtení, pokrok v šermířství, pokrok v kouzlení, nebo jen pokrok v pohledu na svět. Během své cesty za nepřáteli se toho Eragon spoustu naučí, spoustu se toho dozví, mnoho věcí i o své minulosti, ale co je nebezpečnější, také něco o své budoucnosti a věřte mi, nikdo nechce znát svoji budoucnost, pokud není šťastná.

Tímto bych chtěla moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT ta poskytnutí recenzního výtisku.

zdroj obálky a anotace : nakladatelství FRAGMENT
zdroje užitých obrázků: weheartit.com