úterý 21. května 2013

RC Recenze: Deklarace smrti


Kniha: Deklarace smrti
Autorka: Gemma Malley
Počet stran: 256
Vazba: Paperback
Vydáno: 2013/01
Nakladatelství: FRAGMENT



Velká Británie, rok 2140. 

 Život na Zemi se změnil od základů. Lidská civilizace už není ohrožena smrtelnými nemocemi, na které věda objevila léky. Nesmrtelnost však přináší i možná rizika - největším z nich je přelidnění. Proto byla přijata Deklarace - každý obyvatel může mít jen jedno dítě... Kdo zákony poruší, bude potrestán. Patnáctiletá Anna se narodila rodičům, kteří měli dvě děti. Nyní je označována za "Přebytečnou". Jaký život ji čeká? Dokáže se vyrovnat se svým osudem vyděděnce?



********

První pohled, aneb mé očekávání
Velká Británie, rok 2140 - už jen tyto informace zní velice zajímavě. Na tento příběh jsem byla zvědavá, dystopie mám celkem ráda.

Obálka, aneb co je hned po příběhu na knize to nejdůležitější
Obálka knihy mě zaujala, je taková strohá, ale výstižná.


Vzhůru k příběhu, aneb o čem kniha vůbec je

Jmenuji se Anna.
Jmenuji se Anna a neměla bych tu být. Vůbec bych neměla existovat.

Píše se rok 2140. Svět se změnil. Lidstvo se řídí podle Deklarace, ve které se píše, že ti, co berou léky na dlouhověkost nemůžou mít děti. 

Společnost se rozdělila na dvě skupiny a to na Vyvolené, kteří užívají léky na dlouhověkost a Přebytečné, kteří se narodili díky porušení Deklarace a kterým je od dětství také vštěpováno, jak hrozná jsou to stvoření, že nemají právo existovat a tak podobně. 

Pro Přebytečné byla postavena budova Grange Hall, kde žijí velice tvrdý a zlý život. Zde žije i Anna, která si je moc dobře vědoma svých povinností a svobod. Celkově smýšlí tak, jak si přejí Vyvolení, aby Přebyteční smýšleli. Anna je rozhodnuta plnit rozkazy jak nejlépe dovede a plánuje, že se stane jednou z nejlepších Přebytečných tzv. Užitečnou osobou, jenže to by nesměla potkat Petra...

Petr je úplně jiný. Porušuje, co se dá a to se Anně rozhodně nelíbí. Ona má ráda svůj pořádek a klid a Petr jí ho neustále narušuje svými řečmi o světě tam venku. Venku, kde má rodiče, kteří jí milují. Jenže Anna své rodiče nenávidí. Nenávidí je za to, že porušili zákony a že se jim narodila dcera. Petr jí neustále vysvětluje, že pravda je jiná, jenže Anna nechce poslouchat...

Deklarace smrti splnila docela moje očekávání. Celkově se mi příběh líbil, ALE... Znáte to, prostě mi tam něco chybělo. Celkově se mi příběh na dystopii líbil, rozhodně splňoval podmínky dystopie, ale celkově mi knížka přišla taková o ničem. To zní asi až moc hrubě, zkrátka jsem si k ději a postavám nenašla cestu a do knížky se pořádně nezačetla. Nápad příběhu se mi celkem líbil, byl zajímavý a svým způsobem odlišný, ale jako by knížka šla zkrátka kolem mě. 

Shrnutě
Styl autorky se mi líbil, příběh je vyprávěn ve 3. osobě, obsahuje taky zápisky Anny v první osobě, což se mi líbilo. Shrnutě se dá říci, že na mě knížka zas až tak moc nezapůsobila . Řekla bych, že tento příběh můžu doporučit spíše mladším čtenářům. Kniha měla svoji myšlenku, bohužel většinu věcí čtenář uhodne dopředu.

Tímto bych chtěla moc poděkovat nakladatelství FRAGMENT za poskytnutí recenzního výtisku.
 
 * zdroj anotace a obálky - FRAGMENT.cz
* zdroj doplňujících obrázků - www.google.com

 



1 komentář:

  1. Toto sa mi páčilo, veľmi dobrá téma, len ten útek bol pre mňa už nudnejší. Určite si prečítam 2ku, keď vyjde, ale nie je to nič také kvôli čomu by som nespala.

    OdpovědětVymazat