sobota 7. července 2012

RC Recenze - Zahrada nesmrtelnosti - Past


Kniha : Zahrada nesmrtelnosti - Past
Díl : 1.
Autorka : Lauren DeStefano
Počet stran : 368
Vydáno : 2012/06
Nakladatelství : FortunaLibri

Co kdybyste se dozvěděli, kdy – na den přesně – zemřete?

Díky moderní vědě se každá lidská bytost stává tikající časovanou genetickou bombou. Bezohledné manipulace s genetickými informacemi způsobí, že muži se dožívají pouze dvaceti pěti let a ženy dokonce jen dvaceti. V této bezútěšné době jsou mladé dívky unášeny a nuceny žít v polygamním manželství, aby odvrátily hrozbu, že lidstvo vymře.
 

******* 
Na první pohled vás upoutá obálka. Poté si vaší pozornost získá samotná anotace a nakonec vám nezbyde nic jiného, než si knihu přečíst. Už od první kapitoly je vám jasné, že tento příběh bude naprosto jiný. Bude to něco, o čem budete prostě nuceni přemýšlet. Řekla bych, že takhle to má nebo měla spousta lidí. Musím se ale přiznat, že já jsem na tom byla trošku jinak. Obálka mě zaujala na první pohled, to ano, ale s anotací to bylo krapet rozdílné. Přiznám se, že po přečtení toho, o čem kniha vůbec je, jsem ze samotného příběhu dostala až strach. Dystopie samo o sobě mám docela ráda, ale toto na mě bylo trochu moc. No co, počáteční pocity jsem přešla a rozhodla se knize dát přece jen šanci a už se pomalu nemohla dočkat až se do knihy pustím. A jednoho dne to všechno začalo...

Už od první kapitoly mě příběh docela upoutal, i přes to, že nemám v lásce násilí. Bylo tam něco, co člověku prostě nedá a nutí ho to otáčet stránky znovu a znovu. Každá následující kapitola končila vždycky tak napínavě. Z knihy se může pro někoho stát až zlozvyk, přičemž když se nad tím zamyslím, děj v knize není nikterak jemný. Naopak, je drsný.

Hlavní hrdinku Rein Elleryovou potká stejný osud jako mnohé z jiných dívek. Za svoji dobrotu je po zásluze potrestána. Chce pomoci, ale nakonec to je ona, kdo má najednou zpečetěný osud. Stejně jako mnoho dalších dívek je chycena a odvezena, aby byla prodána jednomu z bohatých mužů, který z ní záhy udělá svoji manželku. Rein si docela umí představit, co jí čeká. Její myšlenky se ale často zatoulají k jejímu bratrovy Rowanovi, který jí teď zřejmě hledá a k jejímu starému životu, který nedobrovolně opustila...

Příběh nás zavede do Severní Ameriky, na jediný kontinent, který po třetí světové válce zbyl. Kromě USA tvoří svět už jen nekonečný oceán a neobyvatelné maličké ostrůvky. Nejen celé rozpoložení světa se změnilo, změnil se i celý způsob života a hlavně věk, který mohou lidé dosáhnout. Před spoustou let se vědcům podařilo to, aby novorozenci netrpěli žádnými chorobami. Podařilo se jim najít lék na nejrozšířenější chorobu - rakovinu a například objevit přípravky podporující imunitní systém apod. Bohužel i toto všechno si vyžádalo něco na oplátku. Kromě lidí z první generace nežije nikdo dlouho. Muži umírají v pětadvaceti a ženy o pět let dřív (nespravedlnost =)). 


I přes všechny počáteční hrozné věci, Rein nakonec nedopadne zas tak špatně. Spolu s dvěma dalšími budoucími spolumanželkami se dostane do domu Lindena Ashbyho. Postupem času zjišťuje, že Linden nakonec nebude ten nejhorší, ke komu se mohla dostat. V domě jsou ale ještě horší lidé, kteří představují určité nebezpečí. Může se zdát, že v domě, kde máte vše, vám nic chybět nemůže. Po ruce máte spoustu sluhů, kteří by se pro vás roztrhali, dostanete vše, oč si jen požádáte a s pomocí hologramů a iluzí, kterých je v domě spousta, se můžete i různě zabavit. Rein ale myslí jen na jedno - útěk. Rozhodně tu nechce strávit zbytek svého života a je rozhodnuta využít všeho, aby odtud uprchla. Časem ale zjištuje, že to nebude zas tak jednoduché a taky se jí moc nechce opouštět lidi, ke kterým si zatím vytvořila určitý vztah. Své spolumanželky bere spíše jako sestry. Čas to ale pomalu vyřeší za ní...

Populace se dělí na dvě poloviny. První se snaží najít lék na virus, aby lidé neumírali tak předčasně a druzí - naturalisté - kteří v objevení léku absolutně nevěří.  

Pan Vaught - otec Lindena - patří k lidem z první generace a už spoustu let se snaží najít lék. Na venek to vypadá, že je do toho celý žhavý, ale je tomu tak doopravdy? Jedno je ale  naprosto jasné, záleží mu jen a jen na svém synovi a na jeho štěstí a pro to je docela schopný udělat cokoli.

Stát se první manželkou má velké výhody. Od manžela toto přízvisko znamená hlavně to, že v žádném případě vás nepodezírá, že byste ho chtěli opustit. Rein ale ví, že pokud se chce o útěk pokusit musí si u Lindena získat určitou důvěru. První manželky jsou totiž často brány do společnosti a kde jindy byste hledali lepší příležitost pro uskutečnění svého plánu?

Co se týče celkově postav. Rein jsem si oblíbila a byla mi moc sympatická - držela jsem jí palce. Potom se mi zamlouvala i Jenna, jedna z jejích spolumanželek. Taky jsem si oblíbila Rose, Gabriela a další. Každá postava měla něco, čím zaujala. Od nervózního sluhy po pana Vaughna.

Shrnutě. Kniha je děsivá, strašidelná, hrůzyplná, šokující, ale i přes to všechno je tak nějak skvělá. Že je to trošku na hlavu? U knihy na rozdíl od jiných, které jsem doposud četla, jsem se u tohoto příběhu ani jednou u nějaké scény nenudila. Děj plyne tak nějak hrozně rychle a vy prostě čtete a čtete a najednou je konec.

Děj rozhodně nejde předvídat a mnohokrát nás příběh opravdu dojme až k slzám. Konec knihy k nepředvídatelnosti knihy jsem vůbec nečekala. Na konci mi zbyly už jen dvě myšlenky - tohle snad nemůže být konec a pak - tohle rozhodně není konec...


Tímto bych chtěla moc poděkovat nakladatelství Fortuna Libri za poskytnutí recenzního výtisku.


zdroj obálky a anotace : nakladatelství Fortuna Libri
zdroje užitých obrázků: weheartit.com

4 komentáře:

  1. Souhlasím, nějak se to prostě nedalo zastavit a jenom čteš a čteš a potom... konec. Ale kniha mě velmi pěkvapila a už se moc těším na další díl :))))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jop :DD. Já se už taky hrozně těším na pokračování. Doufám, že je pravda, že má vyjít už v září =)).

      Vymazat
  2. Skvělá recenze!!
    Tahle knížka se mi taky moc líbila. Byla.. fakt úžasná. Taky jsem se u ní vůbec nenudila a oblíbila jsem si celkem spoustu hrdinů. Přečtu si ji ještě jednou moc ráda a druhého dílu se nemůžu dočkat!!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc =)) ... Naprosto s tebou souhlasím :DD.

      Vymazat